​​​شرکت پیمانکاری حکیمی​​

سنگ لاشه چیست و چه کاربرهایی دارد؟

 

سنگ لاشه چیست؟
یکی از اصلی‌ترین و مهم‎ترین مصالحی که در ساختمان‌سازی به کار می‌رود، سنگ‌ها هستند. هر یک از سنگ‌ها جنس، ظاهر و کاربرد مخصوص به خود را دارند و در بخش خاصی از ساختمان استفاده می‌شوند. یکی از معروف‌ترین سنگ‌هایی که در ساختمان‌سازی به کار گرفته می‌شود را باید سنگ‌ لاشه و مالون عنوان کرد. این سنگ به علت ساختار خاص خود امروزه مورد توجه بسیاری از معماران قرار گرفته است و در طراحی بخش‎های مختلفی از جمله شومینه، باربیکیو، محوطه‎سازی حیاط و ویلا استفاده می‌شود. ما در مطلب پیش‌رو تصمیم داریم که بررسی کنیم سنگ لاشه چیست و چه کاربردهایی در صنایع مختلف دارد. 


سنگ لاشه چیست؟
اگر شما هم تصمیم به ساختمان‌سازی و یا تغییر طراحی خانه خود گرفته‌اید، مطمئناً با نام سنگ لاشه مواجه شده‌اید و می‌خواهید بدانید که سنگ لاشه چیست، چه کاربردی دارد، در چه مکان‌هایی می‌توان از آن استفاده کرد. این نوع سنگ یکی از پرمصرف‌ترین سنگ‌ها در محوطه‌سازی و حتی نمای ساختمان‌ها به شمار می‌رود که با نام سنگ ورقه‌ای و تخته سنگ نیز شناخته می‌شود.

 

لاشه سنگ یکی از پرکاربردترین سنگ‌ها در ساختمان‌سازی


سنگ لاشه از جمله سنگ‌های پرکاربرد و پراستفاده در مراکز فروش عمده مصالح ساختمانی به شمار می‌رود که در دسته سنگ‌های دگرگونی قرار می‌گیرد. این سنگ به طور کاملاً طبیعی استخراج شده و هیچ‌گونه تغییری در ساختار آن داده نمی‌شود؛ از این جهت نمای تزیینی ندارد. عموم سنگ‌هایی که در پی ساختمان، دیوار و پایه‌ها به کار می‌روند، از جمله سنگ‌های لاشه هستند. البته این سنگ چگالی و وزن زیادی نیز دارد. ساختار طبیعی و تراش‌نخورده این سنگ از جمله عواملی است که باعث می‌شود ابعاد مشخصی نداشته باشد و بر اساس ضخامت دسته‌بندی شود. این سنگ‌ها همین‌طور بدون تغییر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
از ویژگی‌ها و مشخصات اصلی سنگ لاشه می‌توان به عاری بودن آن از هرگونه لایه‌بندی اشاره کرد. به بیان دیگر این سنگ نباید به‌هیچ‌وجه لایه‌لایه باشد. درصورتی‌که در زمان خرید با سنگ لاشه‌ای مواجه شدید که در میان آن شکاف و درز وجود داشت، به این معناست که مقاومت و استحکام کافی را ندارد و برای سازه‌های مستحکم به هیچ وجه نمی‌توان از آنها استفاده کرد. 
همچنین شرایط و نوع استخراج این سنگ نیز دیگر عامل تأثیرگذاری است که باعث می‌شود کیفیت آن تحت تأثیر قرار بگیرد. درصورتی‌که این سنگ به صورت روباز استخراج شده و بدون باطل بودن خارج شود، می‌توان گفت که کیفیت بالایی دارد.


انواع سنگ لاشه
حالا که متوجه شدیم سنگ لاشه چیست، بهتر است که به بررسی انواع این سنگ و تفاوت‌های آن‌ها بپردازیم:
سنگ مالون
یکی از انواع سنگ لاشه را می‌توان سنگ مالون معرفی کرد که با نام سنگ لاشه قواره یا بادبر نیز شناخته می‌شود. به طور کلی با اینکه لاشه سنگ‌ها از دل طبیعت و بدون هیچ‌گونه تراشی استخراج می‌شوند، اما گاهی در فرایند فراوری شکل گرفته و به صورت چهارگوش یا مکعب درمی‌آیند که در این حالت به آنها سنگ مالون گفته می‌شود. از این جهت این سنگ نسبت به سنگ لاشه کمی تراشیده‌تر و نرم‌تر است.

 

کاربرد سنگ مالون در نمای داخلی ساختمان


سنگ ورقه‌ای
نوع دیگری از سنگ لاشه را می‌توان سنگ‌های ورقه‌ای نامید که به صورت ورقه‌ورقه از دل طبیعت استخراج می‌شوند. روی این سنگ‌ها هیچ گونه برش‌کاری یا تراشکاری انجام نمی‌گیرد و همان‌طور که گفته شد به صورت ورقه‌ای استخراج می‌شوند. یکی از ویژگی‌های اصلی این سنگ‌ها مقاومت بالای آن‌ها در شرایط آب و هوایی سخت و خشن است که همین عامل باعث می‌شود اغلب افراد تمایل زیادی به استفاده از آن نشان دهند. سنگ ورقه‌ای نسبت به دیگر انواع سنگ‌ها هزینه کرایه کمتری نیز دارند و مخصوصاً در مقابل سرمای یخ‌بندان بسیار مقاوم هستند.
سنگ کوهی
نوع دیگری از سنگ لاشه را می‌توان سنگ کوهی عنوان کرد که دلیل اصلی نام‌گذاری این نوع سنگ نیز روش استخراج آن است که به طور مستقیم از دل معادن طبیعی و به صورت قطعاتی بزرگ استخراج می‌شود.

لاشه تراورتن
یکی دیگر از انواع سنگ‌های لاشه، تراورتن نام دارد که بر اساس منابع اولیه تولید و نحوه استخراج آن را دسته‌بندی می‌کنند. درصورتی‌که منشأ سنگ لاشه، کلسیم کربنات داشته باشد آن را به عنوان سنگ لاشه تراورتن می‌نامند. اغلب اوقات از این سنگ در مجسمه‌سازی، تولید موزاییک، سنگ‌های مصنوعی و صنایع هنری استفاده می‌شود.


کاربردهای سنگ لاشه
تا اینجای کار متوجه شدیم که سنگ لاشه چیست و چه انواعی دارد. از کاربردهای انواع سنگ لاشه می‌توان به استفاده از آن در ساخت استخر، نمای دیوار و باغ، کف‌سازی، ساخت دیوار باغ و ... اشاره کرد. بیشتر از این سنگ در محوطه‌سازی باغ‌ها و ویلاها استفاده می‌شود؛ چرا که حالت بسیار خاصی دارد و از لحاظ زیباشناختی نیز زیبایی بی‌نظیری را به این مکان‌ها می‌دهد.

 

استفاده از سنگ لاشه در نمای باغ


گاهی اوقات ممکن است که مشاهده کنید از سنگ‌های لاشه در ساخت دیوار و پی ساختمان‌ها در موارد صنعتی استفاده می‌شود. این کاربرد تنها زمانی ممکن خواهد بود که سنگ لاشه از معادن رسوبی و آهکی استخراج شده و کانی‌هایی از رس، قطعات غیرهمگن و شکاف و درز در آنها وجود نداشته باشد. علاوه بر این باید دارای ضریب بیشتر از هفدهم نرم‌شدگی نیز باشد. اغلب از این سنگ به عنوان پرکننده میان آسفالت‌ها و دیوارهای ساختمانی، ساخت انواع پل‌های سنگی، ساخت سد، تولید پودر سنگ و ساخت بنا‌های ساختمانی استفاده می‌شود.


مزایای استفاده از سنگ لاشه
بهترین مزیت سنگ لاشه را می‌توان مقاومت بالای آن در برابر سرما و یخ‌بندان عنوان کرد. با استفاده از این سنگ دیگر نیازی نیست که نگرانی از بابت یخ‌زدگی و خوردگی آنها در برابر سرما داشته باشید. مخصوصاً در مکان‌هایی با آب و هوای بسیار سرد و کوهستانی به راحتی می‌توانید از این سنگ کمک بگیرید.
دیگر ویژگی سنگ لاشه را می‌توان استحکام بالای آن عنوان کرد که می‌تواند تا سال‌های سال بدون کمترین تغییری در زیربنا و نمای ساختمان خودنمایی کند. ساختار طبیعی، خشن و معمولی این سنگ از جمله عواملی است که آن را امروزه به یکی از اصلی‌ترین اقلام مورد استفاده معماران تبدیل کرده است؛ به‌طوری‌که به راحتی می‌تواند محیط زندگی را به طبیعت پیوند زده و همبستگی بین این دو را به خوبی نشان دهد.
در کنار این موارد خوب است بدانید که قیمت تمام‌شده سنگ‌های ورقه‌ای مقرون‌به‌صرفه و مناسب است و مانند سنگ‌های ساختمانی دیگر هزینه‌های جانبی برای تولید ندارند. شما می‌توانید از این نوع سنگ‌ها برای استفاده در نماها و پروژه‌های ساختمانی که به سادگی و طبیعت اهمیت می‌دهند، استفاده کنید.
یکی از مزایای اصلی سنگ لاشه جذب بسیار پایین آب توسط آن است که خود می‌تواند بسیار کاربردی باشد. مقاومت فوق‌العاده عالی در برابر ضربات سنگین نیز از دیگر ویژگی‌های سنگ لاشه به شمار می‌رود که در حقیقت در اثر نحوه انفجار و نحوه استخراج آن ممکن شده است.

 

استفاده از سنگ لاشه ورقه ای در نمای ساختمان

 

تفاوت سنگ لاشه و مالون چیست؟
پیش‌تر گفتیم سنگ لاشه چیست و انواع آن را نیز همچون سنگ مالون معرفی کردیم. این روزها بسیاری از افراد سنگ لاشه را با سنگ مالون یکی می‌دانند و باور دارند که این دو سنگ تفاوتی با هم ندارند؛ با این‌حال تفاوت‌های این سنگ‌ها را می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:
سنگ لاشه کاملاً طبیعی و بدون دست‌خوردگی استخراج می‌شود، در صورتی سنگ مالون در اثر تغییرات تراشکاری‌ها به وجود می‌آید. 
سنگ لاشه را در ابعاد بسیار بزرگ می‌توانید مشاهده کنید، درصورتی‌که سنگ مالون در اندازه‌های مختلف و کوچک موجود است. 
سنگ لاشه را به هیچ عنوان نمی‌توان برای تزیین و نماهای مختلف به کاربرد، درصورتی‌که سنگ مالون جلوه و نمای خاص و منحصر‌به‌فردی دارد و دارای طرح‌های متفاوتی نیز است. همین تفاوت‌ها باعث شده که از مالون بتوان در نمای ساختمان، فضاهای سبز و پیاده‌رو استفاده کرد.
سنگ لاشه اغلب در راه‌سازی و پرکردن آسفالت به کار گرفته می‌شود.

 

کاربرد سنگ لاشه در نما


قیمت سنگ لاشه
قیمت سنگ لاشه متناسب با نوع کاربرد و حجمی که شما سفارش می‌دهید، متفاوت خواهد بود. علاوه بر این، قیمت سنگ لاشه معمولی با مالون و کوهی نیز متفاوت است. برای آگاهی از قیمت این سنگ با ما در شرکت پیمانکاری حکیمی تماس بگیرید. ما همه نوع سنگ را با بهترین قیمت و کیفیت در زمانی کوتاه در اختیار شما قرار می‌دهیم برای مشاوره و خرید این سنگ می‌توانید به صورت ۲۴ ساعته با ما از طریق
شماره‌های موجود در ارتباط باشید. 


سخن آخر 
ما در
شرکت پیمانکاری سنگ حکیمی آماده هستیم که انواع سنگ‌های مورد نیاز شما از جمله سنگ‌های لاشه و سنگ‌های مالون را جهت ساختمان‌سازی و طراحی نمای داخلی و خارجی در مقیاس عمده تهیه کنیم. شما می‌توانید با اعلام ابعاد و مقیاس پروژه خود سنگ‌های مورد نیازتان را در زمانی کوتاه با بالاترین کیفیت ساخت، طرح و رنگ مورد نظر خود تحویل بگیرید. ما با بسیاری از شرکت‌های بزرگ استخراج سنگ در ارتباط هستیم و این توانایی را داریم که اجرا و نصب انواع سنگ‌ها را نیز در متراژهای مختلف برای شما به انجام برسانیم.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش