​​​شرکت پیمانکاری حکیمی​​

سنگ ساختمانی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سنگ ساختمانی چیست؟
این روزها بیشتر از هر زمان دیگری در ساخت‌وساز و مخصوصاً ساختمان‌سازی از سنگ‌ها استفاده می‌شود. سنگ‌ها با توجه ‌به ویژگی‌ها و کیفیت‌هایی که دارند، در بخش‌های خاصی به‌کار برده می‌شوند. یکی از مصالح ساختمانی که از قدمتی چندین‌ساله برخوردار بوده و در حال حاضر نیز جایگاه بالایی در صنعت ساخت‌وساز دارد را سنگ ساختمانی می‌توان عنوان کرد. ما در این مطلب بررسی می‌کنیم که سنگ ساختمانی چیست، چه ویژگی‌هایی دارد و در چه بخش‌هایی می‌توان از آن استفاده کرد. 


 


استفاده از سنگ ساختمانی در نما


سنگ چیست؟
پیش از اینکه ببینیم سنگ ساختمانی چیست، بهتر است که با ماهیت اصلی خود سنگ آشنا شویم. سنگ یا صخره در حقیقت به مواد جامدی از پوسته زمین اطلاق می‌شود که از پیوند و ترکیب یک یا چند کانی با یکدیگر ایجاد شده است. در زمین‌شناسی سنگ را به‌عنوان یک تجمع جامد و طبیعی از مواد شبه معدنی و معدنی عنوان می‌کنند. سنگ‌ها را می‌توان در صنایع بسیار مختلف و متعددی همچون پزشکی، ساختمان‌سازی، جواهرسازی و ... به‌کار برد. توجه داشته باشید که عنصر اصلی ایجادکننده تمامی سنگ‌ها را سیلیس تشکیل می‌دهد.


سنگ ساختمانی چیست؟
درصورتی‌که بخواهیم به پاسخ سؤال سنگ ساختمانی چیست پاسخ دهیم، می‌توانیم چنین بگوییم که سنگ ساختمانی در حقیقت جسمی است که به طور طبیعی از اجتماع یک یا چند کانی تشکیل شده و پس از برش در اندازه‌های دلخواه می‌توان آن را در انواع مختلف و گوناگونی مشاهده کرد. سنگ‌های ساختمانی در انواع مختلفی چون کات بروکن، تیشه‌ای، آنتیک و سابیده شده تحت فرآوری قرار می‌گیرند و می‌توان آنها را مورداستفاده قرار داد.
با توجه ‌به اینکه ایران معادن متعددی دارد،  شما می‌توانید بسیاری از انواع سنگ‌های ساختمانی که با توجه‌ به نوع کانی‌ها و نحوه تشکیل شدن بسیار متنوع هستند را در همین کشور خودمان نیز بیابید. جالب است بدانید که بیشترین فراوری سنگ ساختمانی در کشورمان در استان اصفهان انجام می‌گیرد. از این ‌جهت این استان را مهد سنگ ایران می‌نامند. ما در شرکت پیمانکاری حکیمی آماده هستیم که بهترین و باکیفیت‌ترین سنگ‌ها را از دل بهترین معادن داخل کشور استخراج کرده و در اندازه‌های دلخواه شما و با طرح و رنگ عالی و متنوع، در زمانی کوتاه در اختیارتان قرار دهیم.
در کنار این که متوجه شدیم سنگ ساختمانی چیست، لازم است که با کاربرد آن نیز آشنا شویم. این سنگ‌ها کاربرد متفاوتی دارند و در بخش‌های یکسانی به کار نمی‌روند. از محبوب‌ترین و پرکاربردترین سنگ‌هایی که در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شود، می‌توان به سنگ گرانیت، سنگ مرمریت، سنگ تراورتن، سنگ لاشه، سنگ مرمر، سنگ کوارتز، سنگ مالون، سنگ مصنوعی و ... اشاره کرد که با برخورداری از ویژگی‌های مختلف و طرح‌های متفاوت امروزه بسیاری از افراد برای نمای داخلی و خارجی ساختمان از آنها کمک می‌گیرند. شناخت انواع سنگ‎ها در ساختمان‎سازی نخستین عاملی است که لازم است پیش از هر نوع اقدامی در ساخت و ساز آن را در نظر داشته باشیم.


 

 
به کارگیری سنگ در نمای ساختمان ها

 

ویژگی‌های سنگ ساختمانی
به‌طورکلی چنین می‌توان گفت که سنگ‌های مورداستفاده در ساختمان‌سازی اغلب از نوع دگرگونی، رسوبی، مصنوعی و آذرین هستند. در چنین زمانی این نکته و این سؤال به ذهن هر مخاطبی می‌رسد که ما می‌توانیم انواع سنگ‌های رسوبی و انواع سنگ‌های آذرین و ... را مشاهده کنیم که بافت زیبا و جذابی دارند، اما چرا از آنها در ساختمان‌سازی استفاده نمی‌شود. یکی از اصلی‌ترین نکاتی که در کنار موضوع سنگ ساختمانی چیست، باید بدانیم این است که سنگ ساختمانی باید از دوام و جذابیت بالایی برخوردار بوده و همچنین استفاده از آن اقتصادی نیز باشد.
از جمله ویژگی‌هایی که می‌تواند یک سنگ معمولی را به یک سنگ ساختمانی پرکاربرد تبدیل کند، می‌توان به مواردی همچون جلاپذیری مطلق، مقاومت در برابر حرارت و رطوبت، پایداری و مقاومت در برابر مواد اسیدی یا قلیایی، مقاومت کششی و خمشی نسبتا مناسب، دوام و مقاومت بالا، قابلیت برش و صیقل‌دهی، سختی و مقاومت فشاری بالا، غیرقابل‌نفوذ بودن، قابلیت شستشو، مقاومت سایشی و ضربه‌ای بالا، ثبات رنگ، مقاومت در برابر تغییرات آب‌وهوایی و ... اشاره کرد.
در ادامه برخی از مهم‌ترین این موارد را بررسی می‌کنیم که چطور می‌توان یک سنگ ساختمانی خوب را نسبت به سایر سنگ‌ها تمییز داد و بهترین نوع را انتخاب کرد.


بافت سنگ
یک سنگ ساختمانی خوب و مناسب در گزینه اول باید سالم باشد. به این معنا که هیچ‌گونه پوسیدگی، ترک، شیار و یا رگه‌های سست را نتوان در آن مشاهده کرد. در کنار این موارد باید از بافتی یکنواخت و یکدست نیز برخوردار باشد.

 

قابلیت جذب
اصلی‌ترین ویژگی سنگ ساختمانی عدم جذب زیاد آب توسط آن است. به‌طورکلی سنگ چه در نمای ساختمان و چه در داخل ساختمان به کار برود، در معرض رطوبت خواهد بود. از این ‌جهت لازم است که جذب آب توسط آن کم باشد و به‌هیچ‌وجه در آب متلاشی و حل نشود.


 


نمای زیبای سنگ در دکوراسیون داخلی


پاکیزگی
قابل‌توجه‌ترین ویژگی سنگ ساختمانی خوب، پاکیزگی و تمیزی آن است. در واقع سنگ ساختمانی علاوه بر اینکه باید تمیز باشد، قابل شستشو نیز باید باشد. همچنین نباید به‌سرعت و در اثر تماس با مواد طبیعی و مصنوعی مختلف کثیف شود و سنگ به راحتی قابل پاک کردن باشد.

 

مقاومت در برابر عوامل محیطی
اساسی‌ترین عاملی که یک سنگ را واجد شرایط برای به‌کارگیری در ساختمان‌سازی می‌کند، تحمل شرایط فیزیکی و شیمیایی توسط آن است. به‌طورکلی ممکن است که انواع مواد شیمیایی یا تغییرات دما روی برخی از سنگ‌ها تأثیرگذار باشند. با این‌حال یک سنگ ساختمانی مناسب باید در برابر باد، تغییرات دمایی، یخ‌بندان، رطوبت مداوم و ... تاب مقاومتی بالایی داشته باشد.

 

پایداری مکانیکی
به‌طورکلی نظام‌مهندسی هیچگاه اجازه نمی‌دهد که شما از سنگ‌هایی با تاب فشاری کم در ساخت‌وسازهای خود استفاده کنید. این میزان برای قطعات بزرگ به‌هیچ‌وجه نباید کمتر از ۱۵۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع باشد.


موارد کاربرد سنگ‌ها در طراحی ساختمان
حالا که متوجه شدید سنگ ساختمانی چیست، بهتر است که با کاربردهای آن نیز آشنا شوید. این سنگ‌ها در طراحی ساختمان و در بخش‌های مختلفی از آن استفاده می‌شوند که می‌توان به‌صورت زیر آنها را معرفی کرد:


کاربرد سنگ در کف ساختمان و پلکان
اصلی‌ترین کاربرد سنگ‌ها در کف ساختمان و پلکان است که اغلب نیز از سنگ‌های دگرگونی و آذرینی چون مرمر و گرانیت برای این کار استفاده می‌شود. چرا که باید این سنگ‌ها از مقاومت سایشی و ضربه‌ای بالایی برخوردار بوده و در اثر برخورد ضربات، افتادن اجسام، مواد شیمیایی و ... مقاومت داشته باشند. توجه کنید هرچه این سنگ‌ها روشن‌تر و سفیدتر باشند، یعنی ناخالصی‌های ناشی از وجود اکسید آهن در آن‌ها کمتر است و مرغوبیت بهتری دارند.
از اصلی‌ترین ویژگی‌های سنگ‌های به‌کار رفته در کف و پلکان می‌توان به مقاومت فشاری بیش از ۵ مگاپاسکال، نبود کانی‌های رسی و مواد قابل‌حل در سنگ، برخورداری از رنگ مرغوب، ضریب نرم‌شدگی بین ۰٫۷ تا ۰٫۹، نداشتن حالت آلتراسیون و هوازدگی و عدم وجود درز و شکاف در سنگ اشاره کرد.


 

 
جلوه زیبای سنگ در داخل ساختمان


کاربرد سنگ در پوشش دیوارهای داخل ساختمان
یکی دیگر از کاربردهای سنگ‌ها را می‌توان استفاده از آن برای پوشش دیوارهای داخلی ساختمان عنوان کرد که می‌تواند ظاهری بسیار شیک و خنک به آنها ببخشد. مطمئناً به‌خوبی می‌دانید که پوشش دیوارهای داخلی ساختمان باید ظاهری زیبا و سطحی جلاخورده داشته باشند تا حس لطافت و زیبایی را به‌خوبی منعکس کنند. اصولاً از سنگ‌ها در پوشش دیواری سالن‌های غذاخوری، ساختمان‌های اداری، حمام و سرویس‌های بهداشتی، فروشگاه‌ها و ... استفاده می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی سنگ‌های به‌کار رفته در این دیوارها تخلخل کم آنها عنوان می‌شود که نباید در اثر شستشو با مواد شوینده آسیب‌دیده و مقاومت آنها کاهش یابد.

 

کاربرد سنگ در طراحی نمای ساختمان
همان‌طور که امروزه مشاهده می‌کنید، بسیاری از ساختمان‌های تازه‌ساز از سنگ در سطح نمایی خود استفاده می‌کنند که این سنگ‌ها باید مقاومت و دوام بالایی داشته باشند و به‌هیچ‌وجه در برابر عوامل محیطی دچار آسیب نشوند. با توجه ‌به اینکه عواملی چون گردوغبار، آلودگی هوا، تابش نور خورشید، باران‌های اسیدی، یخ‌بندان، شرایط متغیر جوی و ... روی این سنگ‌ها اثر می‌گذارند، باید بسیار مقاوم باشند. اغلب اوقات از سنگ‌های تراورتن برای استفاده در نماکاری ساختمان استفاده می‌شود.

 

کاربرد سنگ در دیوار و شالوده
یکی دیگر از کاربرد سنگ‌ها را می‌توان استفاده از آنها به‌عنوان دیوار و حائل عنوان کرد که اغلب نیز به‌صورت نامنظم و بدون شکل خاصی مخصوصاً در طراحی نمای باغ و حصارکشی اطراف ویلاها مورداستفاده قرار می‌گیرند. سنگ‌هایی که با این هدف به کار می‌روند، باید از مقاومت بالایی برخوردار باشند و درعین‌حال متخلخل نبوده، قابلیت انحلال پایینی داشته و لایه‌لایه نباشند.
یکی از بهترین انواع سنگ‌ها برای این هدف، سنگ لاشه و سنگ مالون به شمار می‌روند که با توجه ‌به قیمت مناسبی که دارند، در هدف صرفه‌جویی در هزینه‌های ساخت‌وساز نیز کمک بسیاری به شما می‌کنند. توجه داشته باشید که شرایط و نوع استخراج این سنگ نیز از دیگر عوامل تأثیرگذاری است که باعث می‌شود کیفیت آنها تحت‌تأثیر قرار بگیرد. درصورتی‌که این سنگ به‌صورت روباز استخراج شده و بدون باطل بودن خارج شود، می‌توان گفت از کیفیت بالایی برخوردار است. شما می‌توانید این سنگ‌ها را با قیمت عالی و کیفیت فوق‌العاده بالا سفارش دهید تا در زمانی کوتاه آن را برایتان ارسال کنیم.


 


توجه کنید که سنگ‌های به‌کار رفته در پی ساختمان و دیوارها باید حتماً مقاومت فشاری بین ۰.۴ تا ۵۰ مگاپاسکال داشته باشند، ضریب نرم‌شدگی آنها پیش از ۰.۷ بوده، هوازده نباشند و وزن آنها نیز باید بین ۰.۹ تا ۲.۲ کیلوگرم باشد.


سخن پایانی
درصورتی‌که تصمیم به ساخت‌وساز گرفته‌اید، باید در نظر داشته باشید که سنگ ساختمانی چیست، با چه هدف‌هایی به کار می‌رود، چه کاربردهایی دارد و چگونه می‌توان بهترین نوع آن را برای هر فضایی پیدا کرد. درصورتی‌که به دنبال مشاوره اصولی و اساسی در این زمینه هستید، کافی است با ما در شرکت پیمانکاری حکیمی
تماس بگیرید. ما انواع سنگ‌های ساختمانی را مخصوصاً سنگ‌های لاشه و مالون را باکیفیت و دوام بسیار بالا در اختیار شما قرار می‌دهیم. برای سفارش و خرید این سنگ‌ها کافی است که با شماره‌های زیر با ما تماس حاصل فرمایید.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش