​​​شرکت پیمانکاری حکیمی​​

سنگ مرمر چیست و چه انواع و کاربردی در صنایع مختلف دارد؟

سنگ مرمر چیست و انواع آن
از انواع سنگ‌های طبیعی و البته ایرانی که کاربردهای بسیاری همچون تزئین و زیبایی دارد، باید به سنگ مرمر اشاره کنیم. این سنگ که از هزاران سال دگرگونی سنگ آهک به وجود می‌آید، اکنون جایگاه ویژه‌ای در صنایع مختلف نیز پیدا کرده است. برای آن که با این سنگ بیشتر آشنا شوید و بدانید سنگ مرمر چیست و چه انواعی دارد، در ادامه مطلب اطلاعات و نکات کاملی را در این خصوص در اختیار شما قرار می‌دهیم. بنابراین اگر تمایل دارید که این سنگ محبوب ایرانی را بیشتر بشناسید، حتما تا انتها با ما همراه باشید.


سنگ مرمر چیست و چگونه به وجود می‌آید؟
در ابتدا برای آشنایی شما با سنگ مرمر، می‌خواهیم بدانیم که سنگ مرمر چیست و اصلا چگونه و از کجا به وجود می‌آید؟ شاید جالب باشد که بدانید سنگ مرمر و نام آن از کلمه یونانی marmorose گرفته شده است. این کلمه در زبان یونانی به معنای درخشنده است. در بازار جهانی نیز این سنگ با نام اونیکس به معنای درخشان شناخته می‌شود که از نام و القاب آن به راحتی می‌توان مشخصاتش را نیز حدس زد.
مرمر از دگرگونی سنگ‌های آهکی طی سالیان بسیار به وجود می‌آید. کانی اصلی آن نیز کلسیت بوده که در بسیاری از سنگ‌های آهکی دیگر نیز دیده می‌شود. در کل باید گفت وقتی سنگ آهک تحت فشار و دمای بالا قرار بگیرد، دگرگونی در آن به وجود می‌آید و در نتیجه، سنگ مرمر تولید می‌شود. همچنین باید گفت مناطقی که در آن سنگ تراورتن را استخراج می کنند، قابلیت استخراج سنگ مرمر را نیز دارند. مکان اصلی تشکیل سنگ مرمر، در دهانه چشمه آب گرم و در غارها است. مواد معدنی دیگری نیز در سنگ مرمر وجود دارند که شامل پیریت، میکاس، دولومیت، آراگونیت و اکسید آهن هستند. اما تفاوت جالب توجه سایر سنگ‌ها با سنگ مرمر چیست؟ سنگ مرمر برخلاف بسیاری از سنگ‌های ساختمانی در سطح زمین به وجود می‌آید.


 

سنگ مرمر چیست


برای درک بهتر چگونگی ایجاد سنگ مرمر باید گفته شود که زمانی که آب به دهانه چشمه‌ها می‌رسد، با رسوب کردن در آنجا لایه‌ای رسوبی از کلسیت را می‌سازد. در این حالت بسته به میزان آب و جریان آن، نوع سنگ مرمر نیز متفاوت می‌شود که در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت می‌کنیم. رنگ سنگ مرمر نیز با توجه به میزان ناخالصی‌های آن تعیین می‌شود که در خالص‌ترین حالت که دارای تقریبا 99 درصد کلسیت است، کاملا سفید و شفاف به نظر می‌رسد.


ویژگی‌ها و مشخصات سنگ مرمر چیست؟
حال که با چگونگی تشکیل این سنگ آشنا شدید، در ادامه می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که ویژگی‌ها و مشخصات بارز سنگ مرمر چیست؟ مرمر نیز مانند سایر سنگ‌ها بر اساس کانی‌هایی که در آن وجود دارد و چگونگی تشکیل شدن آن، ویژگی‌هایی خاص دارد. از خصوصیات بارز سنگ مرمر باید به جنس آن اشاره کنیم که کاملا نرم و البته شکننده است. این البته این ویژگی می‌تواند به عنوان عیب و نقصی نیز برای این سنگ به شمار برود. همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های سنگ مرمر آن است که به طور کامل نور را از خود عبور می‌دهد و به همین دلیل نیز کاربردهای بسیاری را پیدا کرده است. مجموع این عوامل باعث می‌شود که سنگ مرمر را یکی از گران‌ترین سنگ‌های ساختمانی بدانیم که علاوه بر زیبایی، می‌تواند روی افزایش اکسیژن محیط نیز تاثیرگذار باشد. صیقل‌پذیری بالای سنگ مرمر به شما اجازه می‌دهد که در مکان‌های لوکس و تجملی از این سنگ به عنوان عنصری زیبا استفاده کنید. البته انواع دیگری از سنگ مرمر نیز وجود دارند که برای کاربردهایی مانند استفاده در دیوار و..و بسیار مناسب هستند. این مورد است که سنگ مرمر را با وجود کمیابی و گران‌قیمت بودن، به یکی از محبوب‌ترین سنگ‌های ساختمانی و تزئینی تبدیل کرده است.


 

 پیدایش سنگ مرمر چگونه است


آشنایی با انواع سنگ مرمر
همانطور که اشاره شد، با توجه به میزان آب و جریان آب در رسوبات اولیه، سنگ مرمر می‌تواند شکل‌ها و بافت‌های مختلفی به خود بگیرد که این باعث به وجود آمدن انواع مختلفی از سنگ مرمر شده است. اگر می‌خواهید بدانید انواع سنگ مرمر چیست و چه ویژگی‌هایی در هر کدام نهفته است، در ادامه انواع مختلف این سنگ قیمتی به طور کامل به شما معرفی می‌شوند.
سنگ مرمر سفید
سنگ مرمر سفید را باید شناخته‌شده‌ترین مرمر دانست که بافت ابری شکل سفیدرنگ همراه با رگه‌های طلایی را در خود دارد. معدن مرمر سفید ایتالیا یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین معادن این نوع سنگ قیمتی به شمار می‌رود. در داخل کشور خودمان نیز معادن قروه در سنندج و همچنین ده رستک در بم این نوع سنگ را داشته و همچنان عمل استخراج از این معادن ادامه دارد. هر چه رنگ این نوع مرمر سفید‌تر باشد، روی قیمت آن نیز تاثیر بیشتری می‌گذارد.


 
سنگ مرمر صورتی


سنگ مرمر صورتی
از انواع دیگر سنگ مرمر باید به سنگ مرمر صورتی نیز اشاره کنیم. شاید جالب باشد که بدانید این سنگ با نام سنگ لیدی مرمر هم شناخته شده است. معدن این نوع مرمر در خارج، کشور هند و در داخل کشور نقده آذربایجان غربی است. رنگ پایه و اصلی این نوع مرمر سفید است که در آن هاله‌ای به رنگ صورتی و سبز هم به چشم می‌خورد. به دلیل خودنمایی بیشتر رنگ صورتی این نوع با نام سنگ مرمر صورتی شناخته می‌شود. در خصوص قیمت آن نیز باید گفته شود که نوع وارداتی آن قیمت بالاتری را دارد.

 

سنگ مرمر سبز

سنگ مرمر سبز نیز دیگر سنگ معروف و پرکاربردی‌ است که در مکان‌های مذهبی کاربرد زیادی پیدا کرده است. به دلیل رنگ سبز آن که رگه‌هایی به رنگ طلایی و سفید نیز دارد، به این نام معروف شده است. بسته به نوع کانی‌های موجود در سنگ، رنگ آن از سبزهای کمرنگ تا بسیار پررنگ متفاوت است. اما این رنگ سبز چگونه به وجود می‌آید؟ رنگ اصلی سنگ مرمر سفید است؛ زمانی که در کانی‌های سنگ مرمر منیزیم و دولومیت وجود داشته باشد، در زمان دگرگونی این سنگ، رنگ سبزی را به خود می‌گیرد.


 

 انواع سنگ مرمر و رنگ آن ها


سایر انواع سنگ مرمر
اما آیا انواع دیگری برای سنگ مرمر وجود دارد و در صورت وجود انواع دیگر سنگ مرمر چیست؟ یکی دیگر از انواع سنگ مرمر، سنگ مرمر قرمز است. بیشتر از این نوع سنگ که دارای رگه‌های سفید و طلایی نیز هست، برای تزئین و زیبایی استفاده می‌شود. همچنین مرمر عسلی نیز سنگی زیبا و بسیار جذاب است که با رنگ عسلی و قهوه‌ای خود نمای بسیار جذابی را به وجود می‌آورد. سنگ مرمر آبی هم از شناخته‌شده‌ترین سنگ‌های مرمر ایران است که در ارومیه نیز وجود دارد. رنگ زمینه این سنگ آبی و خاکستری روشن بوده که رگه‌های طلایی و سفید نیز در آن به چشم می‌خورد. باید گفت که سنگ مرمر آبی یکی از لوکس‌ترین و پرهزینه‌ترین سنگ‌های مرمر در تمام دنیا است.
مرمر پرتقالی که معدن آن در شهر مشهد قرار دارد نیز یکی دیگر از انواع سنگ مرمر به حساب می‌آید. این سنگ زیبا و جذاب، رنگ زمینه پرتقالی دارد که با رگه‌هاس سفید و قهوه‌ای نمایی خاص و بسیار جذاب را به وجود می‌آورد. از این سنگ هم می‌توان برای کاربردهای زیبایی و تزئینی استفاده کرد.
کاربردهای سنگ مرمر چیست؟
در انتها بعد از آشنایی با سنگ مرمر می‌خواهیم بدانیم که کاربرد سنگ مرمر چیست و از این سنگ در چه حوزه‌هایی استفاده می‌شود. سنگ مرمر دارای ویژگی‌هایی همچون وزن کم و استحکام بالا و همچنین عبور کامل نور است که باعث می‌شود از آن در نماهای داخلی و خارجی ساختمان استفاده شود. مکان‌های لوکس و تجملی بیشترین مکان‌هایی هستند که سنگ مرمر در آن‌ها به کار گرفته می‌شود. این سنگ در موارد دیگری همچون کانترها، میز پیشخوان، مصنوعات سنگی، مجسمه‌سازی، دیوارهای لابی‌ها، کف ساختمان‌ها و... نیز کاربرد دارد.
سنگ مرمر به دلیل مشخصاتی که دارد در نمای داخلی، پله‌ها، ستون‌ها، قاب دور آینه در آسانسور، شومینه و ... نیز کاربرد دارد. در انتها باید بگوییم که این سنگ به دلیل مشخصات و ویژگی‌هایی همچون آهکی و کربناته بودن و داشتن تخلخل و قیمت بسیار بالا، برای استفاده طولانی مدت و استحکام بیشتر باید تحت عملیات فرآوری مناسبی هم قرار بگیرد. یکی از این فرآوری‌های مهم ضدآب کردن آن است که تاثیر بسیار زیادی روی طول عمر آن دارد. همچنان در زمان استفاده نیز باید نسبت به مراقبت و نگهداری از آن دقت زیادی صورت بگیرد. این سنگ بسیار آسیب‌پذیر بوده و در صورتی که توجه کافی به آن نشود، دچار مشکلاتی همچون از دست رفتن شفافیت و زیبایی و حتی شکستگی می‌شود. بنابراین قبل از استفاده حتما نکات مهم در خصوص چگونگی مراقبت و نگهداری از آن‌ها را به طور کامل بررسی کنید که در ادامه مشکلی برایتان به وجود نیاید.


 

آشنایی با انواع کاربردهای سنگ مرمر


جمع‌بندی
در این مطلب در خصوص اینکه سنگ مرمر چیست و چه کاربردها و انواعی دارد صحبت کردیم. سنگ مرمر سنگی گران‌قیمت است که در سطح زمین طی هزاران سال فعل و انفعال به وجود می‌آید و به دلیل مشخصاتی که به آن اشاره کردیم، کاربردهای زیادی نیز در ساختمان‌سازی و موارد دیگر پیدا کرده است.
برای استفاده از سنگ مرمر و چگونگی مراقبت از آن می‌توانید از مجموعه سنگ حکیمی کمک بگیرید. این مجموعه فرآیند استخراج و فرآوری و نصب انواع سنگ را به طور کامل و از صفر تا صد بر عهده می‌گیرد و با بهترین قیمت و خدمات، در راستای جلب رضایت مشتریان قدم بر می‌دارد.

نیما گفت:
خیلی جالب بود
ناشناس گفت:
سلام وقتتون بخیر
یک سوال شما علاوه بر سنگ معدن، سنگ کوهی هم کار می کنید؟
    کارشناس پشتیبانی گفت:
    دوست عزیز سلام
    همانطور که می دانید شرکت سنگ حکیمی در زمینه انواع سنگ ها به ویژه سنگ های کوهی فعالیت می کند.
    شما می توانید برای ثبت سفارش با شماره های 09126075370 - 09195454811 در ارتباط باشید.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش