​​​شرکت پیمانکاری حکیمی​​

بازار سنگ در ایران را بشناسید

بازار سنگ در ایران
کشور ما یکی از غنی‌ترین کشورهای دنیا از نظر منابع طبیعی به شمار می‌رود. یکی از منابع طبیعی که در بخش‌های مختلفی از کشور ما وجود دارد، منابع سنگ است. به همین دلیل درصد زیادی از نیاز داخلی سنگ کشور توسط همین منابع طبیعی موجود در کشور برطرف می‌شود. اما متاسفانه در بخش صادرات همچنان مشکلات و ضعف‌هایی وجود دارد که باعث شده است صادرات چندان مناسبی با توجه به ظرفیت بسیار بالا وجود نداشته باشد. در ادامه مطلب قصد داریم در خصوص بازار سنگ در ایران و مواردی که در خصوص آن وجود دارد صحبت کنیم. بنابراین اگر تمایل دارید در خصوص این موارد اطلاعات بیشتری داشته باشید، حتما تا انتها با ما همراه باشید.


معرفی و بررسی بازار سنگ در ایران
در بررسی بازار سنگ در ایران باید به این نکته اشاره کنیم که یکی از صنایع غنی و موفق داخل، صنعت سنگ است. تنوع و کمیت بسیار عالی این صنعت باعث شده است که حساب ویژه‌ای روی این صنعت باز شود. همچنین به همین دلایل امکان درآمدزایی و توسعه آن نیز وجود دارد و در صورت برنامه‌ریزی صحیح می‌توان به اهداف بزرگ‌تری دست پیدا کرد. شاید جالب باشد که بدانید یکی از بهترین و بزرگ‌ترین بازارهای جهانی سنگ، بازار سنگ در ایران است. بیش از 2 هزار واحد معدن سنگ در مناطق مختلف کشور وجود دارد که همواره عملیات استخراج و فرآوری روی آن‌ها در حال انجام است. در مجموع هر مشکل و رکودی در بازار ساختمان‌سازی به وجود بیاید، قطعا بازار سنگ ایران نیز دچار مشکل شده و از این موارد تاثیر می‌گیرد.


 

بازار سنگ در ایران چگونه است


در حال حاضر نیز به دلیل مشکلات موجود در مسکن و خانه‌سازی بازار سنگ نیز دارای تقاضای بالایی نیست و با خارج شدن از وضع کنونی می‌توان امیدوار به بهبود شرایط بازار سنگ در ایران و حتی صادرات آن بود. باید گفت کشور ایران از لحاظ میزان ذخایر و معادن سنگ و انواع سنگ‌های مرمری، در جایگاه اول جهان قرار دارد و این به خوبی شرایط سنگ ایران را به تصویر می‌کشد. با وجود چنین ظرفیتی، انتظار بازار بسیار پررونق‌تری در ادامه در داخل کشور می‌رود. سنگ مرمر که یکی از فراوان‌ترین سنگ‌های داخل ایران به حساب می‌آید، کاربردهای بسیاری پیدا کرده است. از نظر زینتی و زیبایی این سنگ جزو سنگ‌های بسیار محبوب است و همچنین در ساخت و ساز و ساختمان‌ها نیز از سنگ مرمر استفاده بسیاری می‌شود. همچنین باید گفت این نوع سنگ یکی از گران‌ترین سنگ‌ها نیز به شمار می‌رود.
سنگ‌های موجود در بازار ایران
در بررسی بازار سنگ در ایران باید به مهم‌ترین و پرفروش‌ترین سنگ‌ها نیز نگاهی داشته باشیم و اهمیت و چرایی سرمایه‌گذاری روی آن‌ها را نیز مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه لیست برخی از این سنگ‌ها آورده شده است.

 

 


بهترین سنگ های ایرانی


سنگ گرانیت در بازار سنگ در ایران
یکی از سنگ‌های بسیار پرکاربرد در ساختمان‌سازی که در معادن مختلفی از ایران نیز یافت می‌شود، سنگ گرانیت نام دارد. این سنگ دارای ویژگی‌هایی همچون زیبایی، سختی بالا، دوام عالی، عدم نفوذپذیری و... است و به همین خاطر کاربرد زیادی پیدا کرده است. بعد از پیشرفت در استخراج سنگ‌ها و وارد شدن تجهیزات مختلف برای استخراج مناسب، معادن گرانیت در ایران پیشرفت بسیار خوبی داشتند. یکی از اصلی‌ترین دلایل مناسب بودن سرمایه‌گذاری برای این سنگ در بازار سنگ در ایران، تنوع بسیار بالای آن در جنس، رنگ و طرح است. بنابراین می‌توان این سنگ را در هر جا و هر مکانی با سلیقه‌های مختلف انتخاب کرد و دسته بسیار وسیعی از نیازها را پوشش داد. البته باید این مورد را نیز در نظر داشته باشید که این سنگ یکی از سنگ‌های گران‌قیمت بازار فعلی سنگ به شمار می‌رود و شاید بتوان این مورد را به عنوان یکی از معایب آن به شمار آورد.
بد نیست بدانید که گرانیت از سرد شدن مواد مذاب در طی زمان به وجود آمده و به همین دلیل تخلخل بسیار کمی دارد و کاملا مناسب مکان‌هایی است که دارای رطوبت بالایی هستند. گرانیت را می‌توان هم در نما و هم در داخل ساختمان به کار برد. از انواع ایرانی این سنگ باید به گرانیت مشکی سرکان، گرانیت مشکی نطنز، گرانیت سفید نطنز، گرانیت قرمز یزد، گرانیت فیروزه مشهد، گرانیت سبز اردستان، گرانیت کاهویی بیرجند و... اشاره کنیم.


 


صادرات سنگ


سنگ تراورتن
یکی دیگر از انواع سنگ در بازار سنگ ایران، تراورتن نام دارد. این سنگ که از چشمه‌های آهکی پدید می‌آید، طرح‌ها و نقش‌های بسیار متنوعی دارد و از رنگ‌های آن می‌توان به زرد، گردویی، قرمز، سفید، نقره‌ای و... اشاره کرد. همین تنوع نقش و رنگ باعث شده است که امروزه این سنگ، پرکاربردترین سنگ در بازار داخلی نیز باشد.
طرح و به اصطلاح رگه‌هایی که در انواع این سنگ به چشم می‌خورد، به دلیل اختلاف در مقدار اکسید آهن موجود در لایه‌های آن است. این رگه‌ها باعث زیبایی دوچندان سنگ می‌شوند و برای محل‌هایی که نیاز به توجه بیشتر به ظاهر و زیبایی وجود دارد، استفاده از این سنگ‌ها بسیار مناسب است. معمولا سنگ تراورتن سفید با رگه‌های رنگی مانند طلایی، سبز و ... که یکنواختی بیشتری در سطح دارند، از کیفیت بالاتری برخوردار هستند.
تراورتن را معمولا به دو نوع موجدار و بدون موج تقسیم‌بندی می‌کنند؛ در زمان برش با کمک دستگاه‌های مختلف، اگر برش در امتداد رگه‌های موجود باشد، به آن بدون موج و اگر برش بر خلاف جهت رگه‌ها باشد، به آن موجدار می‌گویند. از دیگر ویژگی‌های مثبت تراورتن باید به مقاومت خوب، برش‌پذیری مناسب، صیقل‌پذیری خوب، داشتن تخلخل و چسبندگی عالی، رنگ بدون تغییر، مقاومت در برابر نور خورشید، مقاومت در برابر حرارت و... اشاره کنیم که آن را به سنگی عالی برای استفاده در نما و همچنین بخش‌های داخلی ساختمان تبدیل می‌کند. تراورتن در معادن متعددی در ایران وجود دارد که بر اساس نوع آن‌ها، اسامی نیز برای این نوع سنگ‌ها در بازار سنگ در ایران در نظر گرفته شده است. تراورتن کرم ماکو، کرم یزد، کرم کاشان، کرم همدان، سیلور آذرشهر، بژ خراسان، شکلاتی یزد، آتش کوه، عباس آباد، رامشه و... از جمله این سنگ‌ها هستند که استقبال بسیار خوبی نیز از آن‌ها در بازار داخلی صورت گرفته است.


 


بررسی سنگ های ایرانی


معرفی سنگ مرمر در بازار ایران
بازار سنگ در ایران انواع مختلفی از سنگ را در خود می‌بیند؛ اما بدون شک مرمر یکی از مهم‌ترین و شاید مهم‌ترین سنگ موجود در بازار باشد. ظرفیت سنگ مرمر ایران در مقیاس جهانی نیز فوق‌العاده بوده و از این نظر باید توجه ویژه‌ای به این سنگ صورت بگیرد.
سنگ مرمر نیز از دگرگونی آهک در طبیعت در سالیان زیاد شکل می‌گیرد و کانی اصلی موجود در آن کلسیت نام دارد. ماده اصلی تشکیل‌دهنده سنگ‌های مرمر، کربنات کلسیم است. در واقع هرچه خلوص این ماده بیشتر باشد، رنگ مرمر سفیدتر خواهد بود و وجود داشتن موادی همچون منیزیم و آلومینیوم باعث می‌شود که مرمر ظاهری رنگی به خود بگیرد. یکی از ویژگی‌های سنگ مرمر که باعث توجه زیاد به آن در بازار سنگ ایران شده، همین تنوع رنگی فوق‌العاده آن است. این تنوع باعث می‌شود که در هر مکانی بتوان از این سنگ جذاب استفاده کرد.
همچنین باید گفت مرمر در صنعت مجسمه‌سازی نیز کاربرد بسیاری پیدا کرده است. از معروف‌ترین مکان‌هایی که در آن از سنگ مرمر استفاده شدهاست باید به نمای تاج محل در هندوستان اشاره کنیم. به دلیل قیمت بالای سنگ مرمر معمولا از آن در ساختمان‌های لوکس و مجلل برای بخشیدن ظاهری خاص و رویایی استفاده می‌شود. علاوه بر زیبایی بالا، ساب‌پذیری بسیار خوبی که در این سنگ شاهد هستیم نیز باعث شده است که در ساختمان‌سازی از آن استفاده ویژه‌ای صورت بگیرد. این سنگ چون به راحتی نور را از خود عبور می‌دهد، ظاهر و جلوه بسیار خاصی دارد.


 


انواع سنگ در بازار سنگ ایران


جمع‌بندی
در این مطلب نگاهی به بازار سنگ در ایران و مهم‌ترین سنگ‌های پرکاربرد در آن داشتیم. البته علاوه بر موارد گفته شده، سنگ‌هایی مانند مرمریت، سنگ چینی، لایم استون و... نیز در بازار داخلی وجود دارند. به طور کلی بازار سنگ داخلی با توجه به معادن بسیاری که در کشور وجود دارد، در وضع مناسبی قرار دارد و می‌توان بخش‌های زیادی از نیاز داخلی را با کمک همین معادن تامین کرد. اما در بخش صادرات همچنان ضعف‌هایی دیده می‌شود که باید نگاه ویژه‌ای برای حل مشکلات در این راستا وجود داشته باشد. با توجه به ظرفیت بسیار بالای سنگ ایران، صادرات سنگ می‌تواند کمک زیادی به چرخه اقتصادی و کسب درآمد کند.
در پایان باید بگوییم سنگ حکیمی به عنوان ارائه‌کننده انواع سنگ به خصوص سنگ‌های ساختمانی، از مراحل ابتدایی استخراج تا نصب و اجرا خدمات مربوطه را با بهترین کیفیت و بهترین قیمت ارائه می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه‌های ارتباطی با ما در تماس باشید.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش